Felanmälan & Jour

Felanmälan för bostadsrättsinnehavare

Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du vanligen själv för kostnaden om något i lägenheten slutar att fungera.

Om någon av dina vitvaror går sönder är det oftast mest effektivt att felanmäla detta till tillverkaren och så skickar de en auktoriserad reparatör. Om du har en vitvara från Electrolux, som många i fastigheten har, kan du nyttja formuläret för att boka en reparatör som finns på deras webbplats https://www.electrolux.se/support/online-booking/.

För övrig felanmälan kan du välja att kontakta HSB:
Telefon: 010-442 50 00
Websidahttps://www.hsb.se/norrastorstockholm/felanmalan/

Felanmälan för hyresgäster

Som hyresgäst felanmäler du alla fel till HSB

För övrig felanmälan kan du välja att kontakta HSB:
Telefon: 010-442 50 00
Websidahttps://www.hsb.se/norrastorstockholm/felanmalan/

 

Akuta fel dagtid

Akuta fel som inträffar i din lägenhet eller i fastigheten dagtid ska anmälas till fastighetsskötaren, HSB.

Använd följande telefonnummer för att anmäla akuta fel under dagtid:
Telefon: 010-442 50 00

Observera att om du själv orsakat skadan kan du bli betalningsskyldig för utryckningen/åtgärden.

Akuta fel kvällar och helger (jour)

Om något akut fel inträffar i din lägenhet eller i fastigheten under kvällar och helgdagar ska du kontakta jouren 08-657 77 22. Se nedan för exempel på vad som kan räknas som jourfall respektive vad som kan vänta tills dagen efter. Observera att om du själv orsakat skadan kan du bli betalningsskyldig för utryckningen/åtgärden.

Jourtelefon:08-657 77 22

Typfall jour:

  • Vattenläckor
    Läckor i vattensystemet eller om det regnar in och riskerar att skada huset och som inte går att hindra tillfälligt.
  • Dörrar som inte går att låsa
    Om något fönster eller lägenhetsdörr/ytterdörr satt sig eller kärvat fast så att den inte går att låsa/stänga.
  • Elfel
    Om vitala delar i lägenheten/huset, t.ex. frys eller värmecentral blir strömlösa. Kontrollera säkringar och jordfelsbrytare innan ni ringer. Är hela huset strömlöst ligger felet troligen hos nätleverantören.
  • Totalstopp i avloppet
    Om avloppet är igensatt i samtliga WC-stolar.

Typfall ej jour:

  • Varmvatten
    Uteblivet varmvatten beror många gånger på driftstörning eller stopp i fjärrvärmeleveransen. Därför ska du alltid kontrollera att fjärrvärmens till- och frånledningar är varma innan du ringer jouren. Är de inte varma kontakta fjärrvärmeleverantören. Om det inte kommer något vatten alls ligger felet med största sannolikhet hos vattenleverantören.
  • Inbrott
    Skador på lägenheten/huset efter ett inbrott hanteras via din hemförsäkring.
  • Vitvaror (utom frys)
    Alla vitvaror utom frysen klarar sig över natten. Är vitvarorna strömlösa över en helg kan du ringa jouren. 
  • Värme och ventilation
    Huset/lägenheten kyls av relativt långsamt och klarar sig över natten i de flesta fall.